Raport PEW – The State of the News Media 2013

 

Pew Research Center, amerykańska organizacja non-profit zajmująca się analizą sytuacji mediów, opublikowała 18 marca doroczny raport na temat tendencji w mediach USA w roku ubiegłym.

W roku 2012 – piszą autorzy Raportu – postępująca erozja relacji newsowych była zbieżna z rosnącymi możliwościami agencji rządowych, kompanii i innych podmiotów do bezpośredniego przekazywania wiadomości odbiorcom.

W newsroomach gazet nastąpiły w ciągu ostatnich 12 lat cięcia w wysokości 30 procent. Zatrudnienie spadło poniżej 40 tysięcy (pierwszy raz od 1978 r.).

Obecnie w lokalnej telewizji sport, pogoda i informacje o ruchu zajmują średnio 40 procent całej produkcji newsowej, przy ciągle zmniejszającej się długości relacji. Na przykład telewizja CNN okroiła swoje relacje o połowę. W trzech kanałach kablowych przekaz relacji na żywo zmniejszył się w latach 2007-2012 o 30 procent, podczas gdy segment z wywiadami, które wymagają mniej nakładów, wzrósł o 31 procent. Raport PEW podaje, że na MSNBC 85 proc. materiałów to publicystyka. W przypadku Fox News najwięcej, bo 55 proc. stanowią komentarze, a 45 proc relacje reporterskie. CNN jest jedyną stacją, na której jest więcej faktów (55 proc.) niż opinii (45 proc. ).

Coraz więcej mediów, np. „Forbes” używa technologii, którą nazywa się „Narrative Science” do produkcji treści za pomocą algorytmu, a niekoniecznie przy udziale reporterów.

Autorzy identyfikują sześć głównych trendów w 2012 roku:

  1. Prawie 1/3 dorosłych Amerykanów (31 proc.) zaprzestała korzystania z dotychczasowych źródeł informacji (mediów), gdyż nie dostarczają już one newsów, do których odbiorcy byli przyzwyczajeni. Mężczyźni częściej rezygnują z tych mediów niż kobiety, podobnie jak lepiej wykształceni i lepiej zarabiający. W związku z cięciami finansowymi niektóre wyspecjalizowane sekcje reporterskie są zagrożone.

  2. Przemysł newsów traci z powodu cyfrowej reklamy. Poza zasięgiem newsów są mobilne urządzenia i lokalna cyfrowa reklama. Mobilna reklama wzrosła o 80 procent, do 2,6 mld dolarów w 2012 roku. Zyskuje Google, Facebook, w sumie 72 procent mobilnej reklamy trafia do 6 kompanii. Google jest liderem i poprawił zdolność sprzedaży przestrzeni reklamowej lokalnym reklamodawcom. Wydaje się, że technologiczni giganci mogą „obchodzić z flanki” (outflanked) media informacyjne (news industry).

  3. Przez wiele lat pozostająca w uśpieniu kategoria reklam sponsorowanych teraz odnotowuje gwałtowny wzrost. Na video reklamy sponsorowane wzrosły o 38,9 procent do 1,56 mld dolarów.

  4. Wzrost przychodów z opłat za treści cyfrowe może mieć znaczący wpływ zarówno na treści, jak i dochody z newsów. W 2012 roku 450 spośród 1380 dzienników amerykańskich rozpoczęło czy zapowiedziało różnego rodzaju opłaty subskrypcyjne czy opłaty za artykuły, które pozwalają na pewną ilość bezpłatnych odwiedzin, zanim następuje żądanie opłaty od użytkowników (niedawno popularny bloger Andrew Sullivan zażądał opłat za dostęp do jego strony, The Dish). „The New York Times” ogłosił, że dzięki dwuletniemu programowi cyfrowej subskrypcji jego dochody ze sprzedaży przekroczyły dochody z reklam. Rozwój opłat cyfrowych może także mieć pozytywny wpływ na jakość dziennikarstwa, kiedy organizacje newsowe będą starały się produkować wyjątkowe i wysokiej jakości treści, za które odbiorcy będą chcieli płacić.

Redaktor naczelny wydawnictwa Deseret News Publishing Company Clark Gilbert stwierdził, że w erze cyfrowej organizacje newsowe (news outlets) muszą być zróżnicowane: „Zainwestuj w to, w czym możesz być najlepszy na świecie” - powiedział.

  1. Podczas gdy gazety pozostają w centrum uwagi, to lokalne telewizje są zagrożone. Spadła ich oglądalność w każdym czasie i w każdej sieci. Mimo, że pozostają głównym źródłem informacji dla Amerykanów, to szczególnie spadła oglądalność wśród młodszych widzów poniżej 30. roku życia z 42 proc. w 2006 roku do 28 w 2012. W ciągu tych lat spadły również dochody z produkcji newsów przeciętnie o więcej niż 1/3 (o 36 proc.)

  2. Dowiadywanie się o newsach od znajomych, przyjaciół i rodziny przez media społecznościowe (social media) czy bezpośrednio, prowadzi do głębszej konsumpcji newsów, bo większość Amerykanów szuka wtedy pełnej wersji newsa. Dla 72 proc. Amerykanów najczęstszym sposobem pozyskiwania informacji jest otrzymanie jej w rozmowie bezpośredniej czy przez telefon od przyjaciół i rodziny; 15 procent dorosłych uzyskuje informacje via social media, a wśród młodych w wieku od 18 do 29 lat, którzy polegają przede wszystkim na mediach społecznościowych w ten sposób zdobywa informacje prawie 25 procent.

 

Opr. Marek Palczewski

20.03.2013

 

Pełny raport zob. na http://stateofthemedia.org/2013/overview-5/

 

Udostępnij
Komentarze
Disqus

Poprzednia wersja portalu SDP.pl, dostępna pod adresem: http://old.sdp.pl