Google musi negocjować z francuskimi wydawcami

Francuski urząd antymonopolowy wydał wstępną decyzję w sprawie nadużywania przez Google swojej pozycji monopolistycznej. Teraz amerykański koncern musi podjąć z wydawcami negocjacje w sprawie ustalenia wynagrodzenia za wykorzystywanie treści prasowych w wyszukiwarce.

 

Sprawę wniosły organizacje branżowe reprezentujące francuskich wydawców, po tym jak Google odmówił płacenia im rekompensat za wykorzystywanie ich treści po wejściu w życie francuskiego prawa implementującego art. 15 dyrektywy 2019/790/UE.

 

Francuscy wydawcy zarzucali amerykańskiemu koncernowi, że zarabia na reklamach zamieszczanych przy linkach do artykułów prasowych, a nie dzieli się z nimi zyskami.

 

Francuski urząd antymonopolowy (Autorite de la Concurrence) w swojej wstępnej decyzji zobowiązał Google do podjęcia negocjacji z wydawcami i agencją prasową AFP, w celu ustalenia wynagrodzenia za wykorzystywanie treści prasowych w wyszukiwarce, od czasu obowiązywania francuskiego prawa, czyli od 24 października 2019 roku.

 

Google zapowiedziało, że zastosuje się do decyzji urzędu i będzie prowadzić negocjacje z wydawcami.

 

jka, źródło: Wirtualnemedia.pl, fot. Pixabay