KRRiT ukarała TVN za przerwanie „Faktów” reklamą

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski nałożył na stację TVN karę w wysokości 80 tys. zł za przerwanie reklamą serwisu informacyjnego „Fakty”.

Sprawa dotyczy wydania „Faktów” z 23 czerwca 2023 r., kiedy to podczas zapowiadania materiału redakcyjnego przez prowadzącą serwis, nagle pojawiła się plansza z napisem „reklama” i została pokazana reklama sieci sklepów „Lidl”.  Stacja tłumaczyła to zdarzenie błędem technicznym.

Przewodniczący KRRiT, po przeprowadzeniu podstępowania, podjął decyzję o ukaraniu za to stacji TVN.

„W toku postępowania ustalono, że w trakcie emisji audycji „Fakty” 23.10.2023 r. doszło do naruszenia art. 16a ust. 6 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji” – podano w komunikacie KRRiT.

Przepis ten mówi, że nie można przerywać serwisów informacyjnych w celu nadania reklam lub telesprzedaży.

„Ten bezwzględny zakaz stanowi jedną z podstawowych zasad prawa reklamy i ma na celu ochronę widza przed nadmierną ekspozycją przekazu handlowego. Ma zapewnić równowagę pomiędzy potrzebami nadawców, interesem reklamodawców oraz dobrem widza i jego prawem do niezakłóconego odbioru, określonych przez ustawodawcę kategorii audycji” – przypomniał Rada.

Wyjaśniono, że przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej KRRiT kierowała się przesłankami określonymi w art. 53 ust. 1 ustawy, tj. zakresem i stopniem szkodliwości naruszenia, dotychczasową działalnością nadawcy oraz jego możliwościami finansowymi.

„Biorąc powyższe pod uwagę oraz roczne przychody Nadawcy i aktualny cennik biura reklamy TVN Media, gdzie koszt 30-sekundowej reklamy po emisji „Faktów” wynosi do 86 500 zł netto, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wymierzył karę pieniężną w wysokości 80.000 zł” – poinformowano.

TVN może odwołać się od decyzji przewodniczącego KRRiT do sądu.

opr. jka, źródło: KRRiT