Marek Czyż zapowiadał "czystą wodę" zamiast "propagandowej zupy", ale obietnicy nie spełnił. Fot. YT

Woda jednak mętna. Raport Stowarzyszenia Demagog o programie „19.30” w TVP

Flagowy program informacyjny Telewizji Polskiej „19.30” daleki jest od bezstronności – wynika z raportu Stowarzyszenia Demagog. Jego autorzy przeanalizowali w styczniu tę audycję i odnotowali m.in. pomijanie informacji niekorzystnych dla rządu Donalda Tuska oraz silną krytykę prezydenta Andrzeja Dudy.  

Na początku swojego raportu analitycy Demagoga przytoczyli komunikat Marka Czyża z 20 grudnia, który miał zapowiadać zmiany w mediach publicznych.

„Każdy polski obywatel, który finansuje media publiczne, ma prawo żądać od nich rzetelnej, profesjonalnej i uczciwej informacji” – mówił wówczas Czyż.

„Zamiast propagandowej zupy, chcemy państwu zaproponować czystą wodę. Nie dlatego, że jest szlachetna, ale dlatego, że nie niesie żadnych nachalnych smaków. I obiecuję państwu, że to się właśnie od teraz zaczyna” – zapewniał dalej nowy prowadzący flagowy program TVP.

Z raportu Demagoga wynika, że obietnica ta nie została spełniona. Analitycy stowarzyszenia przez cały styczeń oglądali program „19.30” i porównywali go z najpopularniejszymi konkurencyjnymi programami informacyjnymi stacji prywatnych, takimi jak „Wydarzenia” Polsatu oraz „Fakty” TVN. Jak podkreślają autorzy raportu, zwracano uwagę na: „pozytywne dla nowego rządu Donalda Tuska informacje publikowane w ‘19.30’, których nie dostrzegła konkurencja, informacje negatywne wobec rządu Tuska wyemitowane przez konkurencję (‘Fakty’, ‘Wydarzenia’), których nie poznali widzowie nowych ‘Wiadomości’, wiadomości na temat prezydenta i partii opozycji parlamentarnej (Prawo i Sprawiedliwość, Konfederacja) emitowane w programie ‘19.30’, zwłaszcza kiedy ich obraz różnił się od tego, który mogli zobaczyć widzowie konkurencji”.

Autorzy raportu zwrócili uwagę na pomijanie niekorzystnych dla rządu informacji, np. 8 stycznia wszystkie analizowane programy informacyjne jako najważniejszą informację podały, że sąd nakazał aresztowanie Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika. „Wydarzenia” i „Fakty” przytoczyły stanowiska PiS i Kancelarii Prezydenta. Nie zrobił tego program „19.30”. 10 stycznia program TVP przy wiadomości o zatrzymaniu Kamińskiego i Wąsika w Pałacu Prezydenckim jako jedyny nie poinformował o zepsutym autobusie warszawskiej komunikacji miejskiej, który zatrzymał się tuż przed bramą Belwederu, czym utrudnił kolumnie prezydenckiej sprawny wyjazd.

Analitycy Demagoga zauważyli, że informacjom o Mariuszu Kamińskim i Macieju Wąsiku towarzyszyły niekiedy krytyczne doniesienia na temat prezydenta Andrzeja Dudy. Na przykład: 25 stycznia serwis informacyjny „19.30” jako jedyny przedstawił niepotwierdzoną informację, że Kamiński i Wąsik mieli wejść do sejmu nocą wprowadzeni przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Analizując informacje o wszczęciu przez Andrzeja Dudę postępowania ułaskawieniowego wobec Kamińskiego i Wąsika zwrócono uwagę, że „materiał ‘19.30’ miał silny charakter antyprezydencki. Eksperci nazwali Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika ‘kolesiami’ prezydenta Dudy, a samą decyzję – ‘zagrywką polityczną’”. Nie przedstawiono żadnej opinii polityka opozycji popierającego decyzję prezydenta.

W raporcie zwrócono również uwagę na materiał „19.30” z 15 stycznia, kiedy to pokazano internetowe memy, w których internauci wyśmiewają się z mimiki Andrzeja Dudy. Zdjęciom prezydenta towarzyszyły ironiczne podpisy.

Analitycy Demagoga dużo piszą o pomijaniu w „19.30” informacji niekorzystnych dla nowej władzy. Na przykład 19 stycznia nie podano, że opozycja złożyła wniosek w sprawie odwołania ministra sprawiedliwości Adama Bodnara. 9 stycznia przy okazji informacji o komisji śledczej badającej sprawę wyborów kopertowych program „19.30” jako jedyny nie wspomniał, że byli rządzący wskazują wybory kopertowe w Bawarii jako dowód na to, że takie głosowanie było możliwe do przeprowadzenia. 20 stycznia przy informacji o likwidacji prac domowych dla uczniów w „19.30” nie przedstawiono żadnego głosu krytycznego w sprawie proponowanych zmian.

W raporcie zwrócono także uwagę, że Polsat i TVN pokazały jak podczas jednego z posiedzeń Sejmu wszyscy posłowie z wyjątkiem ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza na stojąco odśpiewali hymn, w „19.30” tak jednak wykadrowano obraz, by widzowie nie zobaczyli siedzącego szefa resortu kultury.

Analitycy przytaczają przykład materiału z 7 stycznia o wejściu w życie ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, w którym nie zostało wspomniane, że przepisy te przygotował poprzedni rząd i uchwalono je jeszcze w minionej kadencji Sejmu. Widzowie „19.30” mogli odnieść wrażenie, że to zasługa rządu Donalda Tuska.

Autorzy raportu zwracają jeszcze uwagę m.in. na  pomijanie danych o frekwencji podczas Protestów Wolnych Polaków, zorganizowanych przez PiS, wykorzystywaniu materiału o WOŚP do promocji prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego z PO, czy wyemitowanie w „19.30”  jednoznacznie krytycznego materiału o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

„Opisywane przez nas zjawiska dają podstawę do podania w wątpliwość deklarację Marka Czyża, który w miejsce ‘propagandowej zupy’ obiecał ‘czystą wodę’  – stwierdzili analitycy Stowarzyszenia Demagog.

opr. jka, źródło: demagog.org.pl

 

Jarosław Olechowski przez wiele lat pracował w Telewizji Polskiej. Fot. X

Jarosław Olechowski w zespole Telewizji Republika

Jarosław Olechowski dołączył do redakcji Telewizji Republika, będzie szefem wydawców.

O tym, że Olechowski wzmocni zespół TV Republika jako szef wydawców poinformował w poniedziałek, 19 lutego w serwisie X dyrektor programowy stacji Michał Rachoń.

Jarosław Olechowski do kwietnia 2023 roku był dyrektorem Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, TVP3 i TVP Warszawa. Ostatnio m.in. pracował w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

opr. jka, źródło: X

Fot. mat.pras.

Radio Złote Przeboje będzie miało nową dyrektorkę programową  

Joanna Sołtysiak od 1 marca br. obejmie stanowisko dyrektorki programowej Radia Złote Przeboje należącego do Grupy Eurozet. Zastąpi Mateusza Golisa, który rozstał się z firmą.

Nowa dyrektorka programowa pracuje w stacji od 2018 roku, dotychczas była jej dyrektorką muzyczną. Obecnie rozgłośnia rozpoczęła rekrutację na szefa muzycznego Radia Złote Przeboje.

Z radiem Joanna Sołtysiak jest związana od 1996 roku. Zaczynała w poznańskim Radiu Afera, a w kolejnych latach pracowała m.in. w Radiu Złote Przeboje, Pop FM, Blue FM i Rock Radio Wielkopolska. W latach 2007-2017 była związana z Radiem ZET, gdzie była zastępczynią dyrektora muzycznego, w 2015 roku została dyrektorką muzyczną stacji.

opr. jka, źródło: Eurozet

 

Tomasz Sakiewicz chce podać do sądu ministra kultury za pomówienie TV Republika

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz stwierdził, że Telewizja Republika nielegalnie „korzystała ze sprzętu, ze studiów, a także ze znaków towarowych TVP”. Redaktor naczelny stacji Tomasz Sakiewicz uznaje to za pomówienie i zapowiedział skierowanie sprawy do sądu.

W czwartek, 15 lutego odbyła się konferencja prasowa ministra kultury. Jak poinformował portal niezalena.pl, nie wpuszczono na nią dziennikarzy TV Republika. Był to już kolejny przypadek, gdy stacji tej odmówiono wstępu do resortu kultury. W styczniu przeciwko takiemu postępowaniu ministerstwa protestowało Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP (TUTAJ), sprawą zainteresował się też Rzecznik Praw Obywatelskich (pisaliśmy o tym TUTAJ).

Podczas czwartkowej konferencji szef resortu kultury Bartłomiej Sienkiewicz skomentował sprawę niewpuszczania dziennikarzy Telewizji Republika na swoje konferencje.

„Mam jedną uwagę czysto porządkową. Ostatnio się utworzyło trochę kontrowersji wokół udziału w konferencjach ministerstwa TV Republika. Chciałbym wyjaśnić sprawę. TV Republika w czasie, kiedy posłowie PiS-u i dawne władze TVP siłowo zajmowały gmachy należące do TVP, TV Republika korzystała ze sprzętu, ze studiów, a także ze znaków towarowych TVP nielegalnie. W tej sprawie są wystosowane przedsądowe roszczenia i co tu dużo mówić. Póki nie będę miał pewności, że ta instytucja to instytucja dziennikarska, a nie instytucja złodziei, nie widzę żadnego powodu, żeby zapraszać tych przedstawicieli na moje konferencje” – powiedział Sienkiewicz.

Na zarzuty ministra odpowiedział redaktor naczelny Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz.

„W związku z wypowiedzią ministra Bartłomieja Sienkiewicza zarzucającego nam nielegalne przywłaszczenie mienia TVP oświadczamy: nigdy nielegalnie nie korzystaliśmy z mienia TVP. W budynku TVP info przebywaliśmy wyłącznie na zaproszenie kierownictwa tej instytucji, nie korzystaliśmy z ich sprzętu, wręcz przeciwne nawet użyczyliśmy dziennikarzom TVP nasz sprzęt. Nie korzystamy z żadnych znaków towarowych należących do TVP. Wypowiedz podpułkownika Sienkiewicza jest pomówieniem naszej stacji i dlatego występujemy z procesem karnym o zniesławienie i cywilnym o zadośćuczynienie jakie ta szkodliwa wypowiedź wywołuje. Retoryka i działania stosowana wobec naszej stacji przypomina metody jakie używano w stanie wojennym wobec niezależnych od komunistów mediów. Po ataku na media publiczne mamy kolejną odsłonę walki z wolnym słowem w Polsce” – napisał w serwisie X Sakiewicz.

opr. jka, źródła: niezalena.pl, X

Vatican News uruchomił kanał na WhatsAppie

Serwis Stolicy Apostolskiej Vatican News uruchomił kanał na komunikatorze WhatsApp w różnych wersjach językowych, w tym także polskiej .„To cenne źródło informacji także dla dziennikarzy” – podkreślił  ks. dr Paweł Rytel-Andrianik, szef polskiej Sekcji Radia Watykańskiego-Vatican News.

Nowa inicjatywa ma na celu jeszcze bardziej przybliżyć odbiorcom nauczanie Papieża, działalność Stolicy Apostolskiej i życie Kościoła na świecie.

„Ludzie chcą być na bieżąco z życiem Kościoła. Stąd kanał na WhatsApp, który wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Poza treściami z serwisu Vatican News będą tam publikowane też multimedia. Ten kanał to także cenne źródło informacji dla dziennikarzy” – powiedział ks. Rytel-Andrianik, który jest także członkiem zespołu (CEM), zarządzającego całościowym przekazem mediów watykańskich.

Radio Watykańskie i serwis Vatican News to media Stolicy Apostolskiej, które dostarczają aktualne informacje z działalności papieża Franciszka i wydarzeń w Watykanie. Publikują również wiadomości z życia Kościoła na świecie, w tym także w Polsce.

opr. jka, źródło: vaticannews.va

Likwidacja wszystkich regionalnych rozgłośni Polskiego Radia wpisana do KRS

Otwarcie likwidacji wszystkich 17 regionalnych rozgłośni Polskiego Radia zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.

W środę, 14 lutego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało, „że w wyniku złożonej przez likwidatora skargi na czynność referendarza, Sąd Rejonowy Lublin Wschód w składzie sędziego zawodowego postanowił wpisać do rejestru przedsiębiorców otwarcie likwidacji spółki Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Lublinie ‘Radio Lublin’ S.A. w likwidacji.”

Na początku lutego Krajowy Rejestr Sądowy z siedzibą w Świdniku oddalił wniosek ministra kultury o postawieniu Radia Lublin w stan likwidacji. W uzasadnieniu decyzji referendarz sądowy Kamil Żurek powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 stycznia br., w myśl którego zmiany w mediach publicznych dokonane przez ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza, w oparciu o Kodeks spółek handlowych, są niezgodne z Konstytucją RP.

„Proces wpisywania do rejestru otwarcia likwidacji wszystkich 17 spółek – rozgłośni regionalnych Polskiego Radia zakończony pomyślnie” – podał resort kultury po wtorkowym postanowieniu lubelskiego sądu.

Przypomnijmy, że warszawski Sąd Rejonowy oddalił wniosek o wpis do KRS postawienia w stan likwidacji Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. W obu przepadkach powołał się m.in. na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 stycznia br. Dokonał zaś wpisu do KRS otwarcia procesu likwidacji Polskiej Agencji Prasowej.

opr. jka, źródło: X/MKiDN

 

 

Fot. YT/TV Republika

Likwidator TVP żąda od TV Republika miliona złotych. Chodzi o program Michała Rachonia

Daniel Gorgosz, likwidator Telewizji Polskiej, wezwał Tomasza Sakiewicza, redaktora naczelnego Telewizji Republika do zapłaty miliona złotych. Powodem ma być naruszenie autorskich praw majątkowych do audycji „Jedziemy”.

Jak czytamy w komunikacie, który pojawił się na stronie Centrum Informacji TVP, Gorgosz przesłał do Sakiewicza wezwanie przedprocesowe, w którym „domaga się zaprzestania realizacji, emisji i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie, emitowanej obecnie na antenie Telewizji Republika audycji ‘Jedziemy. Michał Rachoń’ oraz natychmiastowego usunięcia zarówno jej fragmentów jak i pełnych odcinków z serwisu Youtube oraz platform Facebook i X/Twitter, a także do zaprzestania wykorzystywania logotypu (znaku słowno-graficznego) produkowanego i rozpowszechnianego przez Telewizję Polską programu ‘Jedziemy’”.

Likwidator TVP wezwał także redaktora Sakiewicza do zapłaty 100 tys. zł na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej „w ramach zadośćuczynienia za dokonanie względem Telewizji Polskiej SA czynu nieuczciwej konkurencji” oraz do opublikowania na antenie Telewizji Republika przeprosin.

Tomasz Sakiewicz żądania Gorgosza, skomentował w serwisie X.

„W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi informacjami o rzekomym żądaniu władz TVP wypłaty miliona złotych przez telewizję Republika, zarząd TV Republika po rozmowie z władzami TVP informuje, że takie pismo nie zostało od władz TVP do nas wysłane ani zarząd TVP nie ma takich roszczeń. Mamy więc najprawdopodniej do czynienia z próbą wyłudzenia pieniędzy od prywatnej firmy. Sprawę przekażemy prokuraturze” – napisał redaktor naczelny Telewizji Republika.

opr. jka, źródła: TVP, X

 

 

Fot. X/Piotr Leonarski, X/Marcin Dobski

Kolejne porażki ministra kultury w bitwie o media publiczne

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy oddalił we wtorek skargę na niewpisanie do Krajowego Rejestru Sądowego nowego zarządu Polskiego Radia. Dzień wcześniej ten sam sąd oddalił podobną skargę w sprawie Telewizji Polskiej.  

Skan postanowienia Sądu Rejonowy dla m.st. Warszawy z 12 lutego oddalającego skargę na orzeczenie referendarza sądowego, który odmówił  wpisania nowych władz TVP do KRS, opublikował w poniedziałek w serwisie X adwokat Piotr Leonarski.

We wtorek natomiast, ten sam sąd oddalił skargę na odmowę wpisu do KRS zmienionego zarządu Polskiego Radia. Zaskarżone orzeczenie, podpisana przez referendarza sądowego, zapadło 11 stycznia.

opr. jka, źródło: X

Pracownicy regionalnych rozgłośni Polskiego Radia nie chcą połączenia z TVP

Ponad 700 pracowników regionalnych rozgłośni Polskiego Radia podpisało się pod listem do szefa resortu kultury, premiera, marszałków Sejmu i Senatu oraz Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, w którym stanowczo protestują przeciwko pomysłowi połączeniu regionalnych rozgłośni Polskiego Radia z regionalnymi ośrodkami telewizyjnymi.

List, który w poniedziałek rano można było przeczytać na stronach internetowych niektórych regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia, jest oddolną inicjatywą pracowników tych stacji. Podpisało się pod nim 741 osób – dziennikarzy, realizatorów, techników, informatyków, pracowników pionów administracyjnych z 14 na 17 regionalnych rozgłośni. Dotyczy on przygotowywanej nowej ustawy medialnej.

W związku z niepokojącymi informacjami na temat planowanego połączenia regionalnych ośrodków telewizyjnych z 17 regionalnymi rozgłośniami Polskiego Radia, my – pracownice i pracownicy tych rozgłośni oczekujemy prawa do pełnej informacji o planowanych zmianach oraz dostępu do osób tworzących projekt nowego ładu medialnego w Polsce” – czytamy w liście. Dalej autorzy pisma domagają się możliwości przedstawienia swojego stanowiska i wzięcia udziału w pracach nad nową ustawą.

„Zabieramy głos, ponieważ zmiana polegająca na odebraniu regionalnym rozgłośniom statusu samodzielnych spółek i połączenie z ośrodkami telewizyjnymi wpłynie negatywnie na jakość i warunki wykonywanej pracy, zuboży pejzaż medialny i kulturowy poszczególnych regionów oraz sprawi, że nie będziemy w pełni zdolni do wypełniania zadań misyjnych” – podkreślono w liście.

Zwrócono też uwagę na odmienności mediów jakimi są radio i telewizja.

„To właśnie radio regionalne z dużą liczbą szybkich serwisów informacyjnych jest dla Słuchaczy pierwszym, podstawowym źródłem informacji. Telewizja produkuje ich o wiele mniej i innymi metodami. Próba połączenia mediów o tak różnej specyfice jak radio i telewizja w praktyce negatywnie wpłynie na szybkość i jakość podawania informacji. Stworzenie wspólnego newsroomu dla mediów, które z natury rzeczy posługują się odmiennymi środkami przekazu (słowo i obraz), jest nieracjonalne ze względów merytorycznych oraz organizacyjnych” – zauważono.

Autorzy listu podkreślili również szczególną rolę społeczną i kulturotwórczą, jaką pełnią rozgłośnie regionalne Polskiego Radia.

„To właśnie samodzielność formalno-prawna daje naszym rozgłośniom możliwość organizacji wielu przedsięwzięć kulturalnych, społecznych czy charytatywnych, które stają się wizytówkami regionu, a z nas czynią instytucje kultury i zaufania społecznego, co pozwala na budowanie wspólnotowości na poziomach regionalnych i lokalnych” – napisano w liście.

Połączenie regionalnych rozgłośni ze ośrodkami telewizyjnymi źle wpłynie na zarządzanie tymi instytucjami, „a iluzoryczne oszczędności w funkcjonowaniu przez ograniczenie zatrudnienia nie zneutralizują paraliżu decyzyjnego”. Autorzy listu obawiają się, że doprowadzi to w końcu do „stopniowego ograniczania rozwoju sztuki radiowej na rzecz kilkukrotnie droższych produkcji telewizyjnych”.

„Dostrzegamy potrzebę zmian, które doprowadzą do uporządkowania i uniezależnienia mediów służby publicznej od świata polityki. Nie jesteśmy im przeciwni i deklarujemy współpracę. Media służby publicznej powinny bowiem należeć do społeczeństwa i pracujących w nich ludzi – piszą na koniec pracownicy regionalnych rozgłośni Polskiego Radia. Apelują jednak, żeby twórcy przyszłej ustawy zaprosili do dyskusji nad nią przedstawicieli 17 regionalnych rozgłośni Polskiego Radia i w swoich pracach kierowali się interesem słuchaczy tych stacji.

opr. jka

 

KRRiT: środki z abonamentu do depozytu sądowego

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę, w myśl której środki z opłat abonamentowych na Telewizję Polską i Polskie Radio do czasu prawomocnego stwierdzenia przez sąd rozpoczęcia likwidacji spółek będą trafiać do depozytu sądowego.

KRRiT wyjaśniła, że spowodowane jest to chaosem prawnym wywołanym „decyzjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; w tym z dnia 27 grudnia 2023 r. oraz z dnia 29 grudnia 2023 r., a podjętymi z rażącym naruszeniem prawa, o rozwiązaniu spółek mediów publicznych, postawieniu ich w stan likwidacji, odwołaniu ich organów oraz powołaniu likwidatorów, braku prawomocnego zakończenia postępowań rejestrowych dotyczących likwidacji spółek będącymi jednostkami publicznej radiofonii i telewizji”.

Regulator podkreślił też, że „wobec działania legalnych zarządów tych spółek, działalność równoległa ‘likwidatorów’ potęguje chaos, powoduje dwugłos”.

Do depozytu ma trafić m.in. kwota 158 mln zł, której wypłata przypadała na dzień 12 lutego 2024 roku.

Poniżej publikujemy pełną treść uchwały KRRiT

UCHWAŁA NR 40 /2024 z dnia 7 lutego 2024 roku w sprawie wykorzystania wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej w roku 2024

Na podstawie art. 9 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 i art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji oraz art. 1 i art. 8 ust. 1-3 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, wobec chaosu prawnego powstałego w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji wywołanego decyzjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; w tym z dnia 27 grudnia 2023 r. oraz z dnia 29 grudnia 2023 r., a podjętymi z rażącym naruszeniem prawa, o rozwiązaniu spółek mediów publicznych, postawieniu ich w stan likwidacji, odwołaniu ich organów oraz powołaniu likwidatorów, braku prawomocnego zakończenia postępowań rejestrowych dotyczących likwidacji spółek będącymi jednostkami publicznej radiofonii i telewizji, wobec działania legalnych zarządów tych spółek, działalność równoległa „likwidatorów” potęguje chaos, powoduje dwugłos, chroniąc interes odbiorców, biorąc pod uwagę uwzględnienie potrzeb społecznych, a mając na uwadze treść ww. przepisów:

  1. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przewidującego, że publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną;
  2. 31 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przewidującego, że przychody pochodzące ze źródeł pochodzących z opłat abonamentowych przeznacza się wyłącznie na realizację misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji;
  3. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych przewidującego, że opłaty abonamentowe pobiera się w celu umożliwienia realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji;
  4. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych przewidującego, że wpływy z opłat abonamentowych są przeznaczane wyłącznie na realizację przez nadawców publicznej radiofonii i telewizji misji, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji;

jak również:

  1. Art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przewidującego, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży m.in. interesu odbiorców usług medialnych;

oraz:

  1. Art. 468 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych przewidującego, że likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne). Nowe interesy mogą podejmować tylko wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku;

w trosce o interes odbiorców w zakresie dostarczania im programów, tworzenia treści informacyjnych, publicystycznych, edukacyjnych, dotyczących kultury, sportu i rozrywkowych, ale też o dobro osób zatrudnianych w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji, jak również o majątek jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz mienie publiczne wielkiej wartości, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji:

postanawia:

  • §1.

Upoważnić Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do niezwłocznego stworzenia nowego harmonogramu wypłat środków z wpływów z opłat abonamentowych, z uwagi na dezaktualizację prognoz wpływów z opłat abonamentowych poczynionych w październiku 2023 roku spowodowaną bezprecedensowymi działaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego względem spółek mediów publicznych, wprowadzeniem chaosu i związanym z tym niepokojem osób płacących abonament radiowo-telewizyjny przejawiającym się zmniejszonymi wpływami z opłat abonamentowych w miesiącu styczniu 2024 roku, względem planowanych wpływów na podstawie Harmonogramu z dnia 18 października 2023 roku prognozującego wpływy na rok 2024.

  • §2.

Do czasu prawomocnego stwierdzenia przez sąd rozwiązania spółki będącej jednostką publicznej radiofonii i telewizji, rozpoczęcia procesu jej likwidacji oraz związanego z tym sposobu reprezentacji spółki (brak pewności co do umocowania osoby reprezentującej spółkę):

  1. Ustalić wypłatę środków z wpływów z opłat abonamentowych w 2024 roku w proporcji przyjętej uchwałą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 194/2023 z dnia 13 września 2023 roku na podstawie harmonogramu ustalonego przez Przewodniczącego na podstawie § 1 niniejszej Uchwały, z terminem pierwszej wypłaty środków przypadającym na dzień 12 lutego 2024 roku w łącznej kwocie 158.000.000,00 zł, z zastrzeżeniem pkt 3-7 poniżej.
  2. Stwierdzić niemożność pogodzenia w całości ustawowych zadań spółki będącej jednostką publicznej radiofonii i telewizji wynikających z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (realizacja misji publicznej) z ustawowymi zadaniami likwidatorów spółki w likwidacji wynikającymi z art. 468 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (zadania likwidacyjne).
  3. Zobowiązać jednostki publicznej radiofonii i telewizji do wykorzystywania przekazanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji środków z opłat abonamentowych wyłącznie na realizację misji publicznej, w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji oraz zgodnie z obowiązującym daną spółkę zatwierdzonym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji planem programowo-finansowym na rok 2024, w szczególności zaś wg stanu zatrudnienia liczbowo-osobowego (bez względu na formę prawną) na dzień 19 grudnia 2023 roku, jak również niewykorzystywania otrzymanych od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji środków na jakiekolwiek cele związane z procesem likwidacyjnym jednostki publicznej radiofonii i telewizji.
  4. Ustanowić nadzór nad realizacją wydatkowania przez osoby faktycznie zarządzające jednostkami publicznej radiofonii i telewizji środków pochodzących z przekazanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wpływów z opłat abonamentowych na cele wyłącznie związane z realizacją misji publicznej oraz nadzór ten powierzyć Radzie Nadzorczej, Radzie Programowej, Radzie Pracowniczej lub Związkom Zawodowym działającym
    w danej jednostce publicznej radiofonii i telewizji.
  5. Zobowiązać jednostki publicznej radiofonii i telewizji w osobach faktycznie kierujących sprawami spółki do przekazywania Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, (1) w terminie do 15 dnia każdego miesiąca przed miesiącem, którego dotyczyć ma wypłata środków pochodzących z wpływów z opłat abonamentowych do złożenia oświadczenia ze wskazaniem konkretnych celów na jakie środki pochodzące z wpływów z opłat abonamentowych mają być przeznaczone w miesiącu, którego dotyczyć ma wypłata przewidziana harmonogramem, jak również (2) złożenia oświadczenia że otrzymane od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji środki pochodzące z wpływów z opłat abonamentowych zostały przeznaczone w miesiącu poprzedzającym oświadczenie wyłącznie na realizację misji publicznej o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w wysokości nieprzekraczającej w miesiącu, którego dotyczy oświadczenie wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji oraz zgodnie z obowiązującym daną spółkę zatwierdzonym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji planem programowo-finansowym na rok 2024, jak również, że otrzymane od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji środki pochodzące z wpływów z opłat abonamentowych nie zostały przeznaczone w miesiącu poprzedzającym oświadczenie na finansowanie likwidacji danej jednostki publicznej radiofonii i telewizji, w tym w szczególności, ale nie wyłącznie przeznaczone na wynagrodzenie likwidatora, jego doradców, pełnomocników, czy innych osób świadczących usługi w zakresie przeprowadzanej likwidacji, a przygotowanie wzoru tych oświadczeń powierzyć Przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
  6. Zastrzec w przypadku niezłożenia oświadczeń wskazanych w pkt. 5 powyżej, złożenia oświadczeń niezawierającego wszystkich elementów wskazanych w pkt. 5 powyżej, złożenia oświadczeń z podaniem nieprawdziwych informacji, lub złożenia oświadczenia zawierającego przesłanki negatywne wskazane w pkt. 5 in fine powyżej, niewykazanie przez spółkę będącą jednostką publicznej radiofonii i telewizji spełnienia wymogów przewidzianych art. 21 ust. 1 i art. 31 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 1 i art. 8 ust. 1-3 ustawy o opłatach abonamentowych, czego konsekwencją jest brak podstaw do wypłaty spółce przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji środków pochodzących z wpływów z opłat abonamentowych.
  7. Wypłatę środków z wpływów z opłat abonamentowych w terminach przewidzianych harmonogramem ustalonym przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na podstawie § 1 niniejszej Uchwały, dla każdej ze spółek będącej jednostką publicznej radiofonii i telewizji, kierować do depozytu sądowego celem podjęcia ich w imieniu spółki przez uprawnione do reprezentowania spółki osoby.

 

  • §3.

W przypadku prawomocnego stwierdzenia przez sąd rozwiązania spółki będącej jednostką publicznej radiofonii i telewizji, rozpoczęcia procesu jej likwidacji oraz związanego z tym sposobu reprezentacji spółki (pewność co do umocowania osoby reprezentującej spółkę):

  1. Ustalić wypłatę środków z wpływów z opłat abonamentowych w 2024 roku w proporcji przyjętej uchwałą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 194/2023 z dnia 13 września 2023 roku na podstawie harmonogramu ustalonego przez Przewodniczącego na podstawie § 1 niniejszej Uchwały, z zastrzeżeniem pkt. 3-6 poniżej.
  2. Stwierdzić niemożność pogodzenia w całości ustawowych zadań spółki będącej jednostką publicznej radiofonii i telewizji wynikających z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (realizacja misji publicznej) z ustawowymi zadaniami likwidatorów spółki w likwidacji wynikającymi z art. 468 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (zadania likwidacyjne).
  3. Zobowiązać jednostki publicznej radiofonii i telewizji do wykorzystywania przekazanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji środków z opłat abonamentowych wyłącznie na realizację misji publicznej, w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji oraz zgodnie z obowiązującym daną spółkę zatwierdzonym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji planem programowo-finansowym na rok 2024, w szczególności zaś wg stanu zatrudnienia liczbowo-osobowego (bez względu na formę prawną) na dzień 19 grudnia 2023 roku, jak również niewykorzystywania otrzymanych od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji środków na jakiekolwiek cele związane z procesem likwidacyjnym jednostki publicznej radiofonii i telewizji.
  4. Ustanowić nadzór nad realizacją wydatkowania przez osoby faktycznie zarządzające jednostkami publicznej radiofonii i telewizji środków pochodzących z przekazanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji wpływów z opłat abonamentowych na cele wyłącznie związane z realizacją misji publicznej oraz nadzór ten powierzyć Radzie Nadzorczej, Radzie Programowej, Radzie Pracowniczej lub Związkom Zawodowym działającym
    w danej jednostce publicznej radiofonii i telewizji.
  5. Zobowiązać jednostki publicznej radiofonii i telewizji w osobach faktycznie kierujących sprawami spółki do przekazywania Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, (1) w terminie do 15 dnia każdego miesiąca przed miesiącem, którego dotyczyć ma wypłata środków pochodzących z wpływów z opłat abonamentowych do złożenia oświadczenia ze wskazaniem konkretnych celów na jakie środki pochodzące z wpływów z opłat abonamentowych mają być przeznaczone w miesiącu którego dotyczyć ma wypłata przewidziana harmonogramem, jak również (2) złożenia oświadczenia że otrzymane od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji środki pochodzące z wpływów z opłat abonamentowych zostały przeznaczone w miesiącu poprzedzającym oświadczenie wyłącznie na realizację misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w wysokości nieprzekraczającej w miesiącu, którego dotyczy oświadczenie wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji oraz zgodnie z obowiązującym daną spółkę zatwierdzonym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji planem programowo-finansowym na rok 2024, jak również, że otrzymane od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji środki pochodzące z wpływów z opłat abonamentowych nie zostały przeznaczone w miesiącu poprzedzającym oświadczenie na finansowanie likwidacji danej jednostki publicznej radiofonii i telewizji, w tym w szczególności ale nie wyłącznie przeznaczone na wynagrodzenie likwidatora, jego doradców, pełnomocników, czy innych osób świadczących usługi w zakresie przeprowadzanej likwidacji, a przygotowanie wzoru tych oświadczeń powierzyć Przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
  6. Zastrzec w przypadku niezłożenia oświadczeń wskazanych w pkt. 5 powyżej, złożenia oświadczeń niezawierających wszystkich elementów wskazanych w pkt. 5 powyżej, złożenia oświadczeń z podaniem nieprawdziwych informacji, lub złożenia oświadczenia zawierającego przesłanki negatywne wskazane w pkt. 5 in fine powyżej, niewykazanie przez spółkę będącą jednostką publicznej radiofonii i telewizji spełnienia wymogów przewidzianych art. 21 ust. 1 i art. 31 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji oraz art. 1 i art. 8 ust. 1-3 ustawy o opłatach abonamentowych, czego konsekwencją jest brak podstaw do wypłaty spółce przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji środków pochodzących z wpływów z opłat abonamentowych.
  • §4.

Określić mechanizm wypłaty środków z wpływów abonamentowych w roku 2024 jednostkom publicznej radiofonii i telewizji postawionym w stan likwidacji o którym mowa w § 1 ust. 2 uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nr 8/2024 z dnia 10 stycznia 2024 r. w sposób wskazany w §§ 2 i 3 niniejszej Uchwały.

  • §5.

Wezwać osoby faktycznie kierujące sprawami Telewizji Polskiej S.A. oraz ich pomocników do zaprzestania naruszania Karty Powinności Telewizji Polskiej S.A. oraz do niezwłocznego przywrócenia nadawania kanału TVP World, jak również przywrócenia treści archiwum portalu TVP Info oraz Tygodnika TVP, zgodnie z przyjętą i zaakceptowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji Kartą Powinności.

  • §6.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.