Kolejna wygrana KRRiT. Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę w sprawie TVP

„Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę na uchwałę KRRiT nr 8/2024, w sprawie publicznej telewizji” – poinformowała na swojej stronie internetowej Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Zaskarżona uchwała zmieniała harmonogram wypłat dla TVP środków z abonamentu w związku z chaosem prawnym jaki powstał po decyzjach ministra kultury w sprawie mediów publicznych.

„WSA potwierdził stanowisko Krajowej Rady, że sposób wypłaty środków na realizację misji publicznej za pośrednictwem depozytu sądowego to wyłącznie tzw. czynność materialno-techniczna, na którą nie można wnieść skargi do sądu administracyjnego” – czytamy na stronie KRRiT.

Wcześniej WSA odrzucił już skargę Telewizji Polskiej na uchwałę nr 40/2024 KRRiT,  na mocy której środki z abonamentu dla mediów publicznych miały trafiać do depozytu sądowego celem podjęcia ich przez osoby uprawnione do reprezentowania spółki. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

opr. jka, źródło: KRRiT

Telewizję Republika można już oglądać w jakości HD

Od 4 czerwca Telewizja Republika emituje swój program satelitarnie i poprzez sieci kablowe w wyższej jakości.

O przejściu na standard HD poinformował we wtorek Jarosław Olechowski, szef wydawców TV Republika.

„Operacja przełączenia emisji @RepublikaTV na HD zakończyła się sukcesem. Satelity i kablówki już nadają sygnał w wysokiej rozdzielczości. To kosztowna inwestycja, ale niezbędna dla rozwoju naszej telewizji ZMIENIAMY SIĘ DLA WAS!” – napisał na platformie X.

Przypomnijmy, że TV Republika wystąpiła o koncesję na naziemną telewizję ogólnopolską, czyli o miejsce na tzw. multipleksie 8. Starania te popierają Zarząd Główny SDP (czytaj TUTAJ) i Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP (czytaj TUTAJ).

opr. jka, źródło: X

 

Fot. Pixabay

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaniepokojona atakiem hakerskim na PAP

KRRiT zaapelowała do osób odpowiedzialnych w mediach za bezpieczeństwo infrastruktury informatycznej o kontrolę mającą na celu wyeliminowanie zagrożeń hakerskich. Ma to związek z ostatnim cyberatakiem na Polską Agencję Prasową.

31 maja po godz. 14 w serwisie Polskiej Agencji Prasowej pojawiła się fałszywa depesza o rzekomej częściowej mobilizacji wojskowej w Polsce. PAP anulowała ją i poinformowała, że nie jest źródłem tej informacji. Później kierownictwo agencji i przedstawiciele rządu przyznali, że doszło do ataku hakerskiego (pisaliśmy o tym TUTAJ).

Głos w sprawie tego incydentu zabrała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

„Zaniepokojenie budzi fakt, że ataku hakerskiego dokonano na Polską Agencję Prasową, największą agencję informacyjną w kraju. Przypominamy, że należy ona do mediów publicznych, której władze zostały bezprawnie zmienione 19 grudnia 2023 r. decyzją ówczesnego ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a sama jednostka została postawiona w stan likwidacji” – czytamy w komunikacie, który pojawił się na stronie KRRiT.

Rada zwróciła uwagę, że tego typu ataki mają miejsce coraz częściej, a szkody wyrządzane przez publikowanie fake newsów mogą zagrozić bezpieczeństwu państwa, bezpieczeństwu międzynarodowemu, wywołać strach i destabilizację społeczną.

opr. jka, źródło: KRRiT

Nowi redaktorzy naczelni w tytułach Polska Press

Należąca do Orlenu Polska Press Grupa podała nazwiska nowych redaktorów naczelnych swoich ośmiu serwisów i tytułów.

Jak podała spółka, nowych szefów redakcji wyłoniono w wyniku otwartej rekrutacji.

Od początku czerwca 2024 r. nowym redaktorem naczelnym ogólnopolskiego magazynu „Strefa Biznesu” i portalu StrefaBiznesu.pl oraz dyrektorem wydawniczym serwisów tematycznych Polska Press Grupy, został Rafał Kerger. Będzie on nadzorował serwisy zajmujące się tematyką: biznes, energetyka, rolnictwo, ekologia, nieruchomości, budownictwo i edukacja. W swojej karierze zawodowej był m.in. managerem i wieloletnim redaktorem naczelnym portali należących do Grupy PTWP: Portal Samorządowy, PulsHR.pl oraz WNP.PL.

Stanowisko redaktora naczelnego „Gazety Pomorskiej”, „Expressu Bydgoskiego” oraz „Nowości – Dziennika Toruńskiego” od 3 czerwca 2024 r. obejmie Alicja Polewska-Matusewicz, dotychczasowa p.o. redaktora naczelnego. Nowa redaktor naczelna związana jest z Polska Press Grupą od początku swojej kariery, którą rozpoczęła w 1991 roku jako młodszy reporter w „Gazecie Pomorskiej”. Następnie była reporterką, kierowniczką działu reporterskiego, wydawcą, a w latach 2008-2024 zastępcą redaktora naczelnego.

3 czerwca 2024 r. na nowego redaktora naczelnego „Głosu Wielkopolskiego” powołany został Leszek Waligóra – dotychczasowy p.o. redaktora naczelnego. Z Polska Press związany jest od ponad 25 lat. Zaczynał jako dziennikarz, a następnie był szefem działu reporterów, sekretarzem redakcji, szefem działu gospodarczego, a także zastępcą redaktora naczelnego „Głosu Wielkopolskiego”. W przeszłości pracował w dzienniku „Parkiet”

17 czerwca 2024 r. stanowisko redaktora naczelnego „Nowin” obejmie Stanisław Sowa, który od 2006 do 2021 roku szefował już temu tytułowi. Wcześniej, w latach 1992-1999, był sekretarzem redakcji.

Od 24 czerwca 2024 r. pracę na stanowisku redaktor naczelnej „Gazety Wrocławskiej” i „Gazety Lubuskiej” rozpocznie Maja Majewska. Przez ostatnie lata związana była z Polskim Radiem Wrocław, gdzie od 2011 roku była wiceszefem newsroomu, a w ostatnich 4 latach pracowała w archiwum tejże stacji. W przeszłości była już zatrudniona w Polska Press – w latach 2005 – 2006 pełniła funkcję szefowej działu miejskiego w „Naszym Mieście Wrocław”.

Pod koniec lutego rada nadzorcza Polska Press zmieniła zarząd spółki, wtedy też pracę stracili niemal wszyscy dotychczasowi redaktorzy naczelni tytułów należących do firmy. Jak podała PPG rekrutacje na pozostałe stanowiska szefów redakcji są na końcowym etapie i wkrótce zostaną ogłoszone kolejne nominacje.

opr. jka, źródło: Polska Press Grupa

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny  odrzucił skargę TVP na uchwałę KRRiT

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził że Telewizja Polska w likwidacji nie może skarżyć uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przesuwającej wypłatę pieniędzy z abonamentu.

„Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę na uchwałę KRRiT nr 40/2024” – podła w środę, 29 maja na swojej stronie KRRiT. Na mocy wspomnianej uchwały KRRiT przesunęła harmonogram wypłaty środków na realizację misji publicznej.

„WSA potwierdził stanowisko Krajowej Rady, że sposób wypłaty środków na realizację misji publicznej za pośrednictwem depozytu sądowego to wyłącznie tzw. czynność materialno-techniczna, na którą nie można wnieść skargi do sądu administracyjnego” – czytamy dalej na stronie KRRiT.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka WSA w Warszawie sędzia Małgorzata Jarecka, postanowienie WSA zapadło w środę na posiedzeniu niejawnym. Skargę składała TVP w likwidacji

Odrzucając skargę, sędzia WSA Dorota Dziedzic-Chojnacka doszła do wniosku, że KRRiT nie musi wydawać decyzji administracyjnej w sprawie sposobu zaliczkowego rozdzielania pieniędzy na realizację misji publicznej – TVP w likwidacji nie ma więc czego zaskarżać.

Sąd podkreślił jednak, że spółka może w innym trybie złożyć do WSA skargę na bezczynność KRRiT, która nie przekazuje środków.

opr.jka, źródła: KRRiT, tysol.pl/PAP:

Fot. GoogleMaps

Atak hakerski na PAP. Pojawiła się fałszywa informacja o mobilizacji w Polsce

W piątek w serwisie Polskiej Agencji Prasowej pojawiła się fałszywa informacja o rzekomej częściowej mobilizacji w Polsce. Przedstawiciele rządu i kierownictwo PAP przyznali, że był to wynik cyberataku.  

Depesza pod tytułem: „Premier RP Donald Tusk: 1 lipca 2024 r. zacznie się w Polsce częściowa mobilizacja” pojawiła się w serwisie PAP w piątek dwukrotnie po godz. 14. Agencja anulowała ją i poinformowała, że nie jest źródłem tej informacji. Niedługo po tym incydencie zareagowali przedstawiciele rządu.

„Depesza  @PAPinformacje w sprawie częściowej mobilizacji jest nieprawdziwa. Rozpoczęliśmy pilne wyjaśnianie sprawy. Wszystko wskazuje na cyberatak i zaplanowaną dezinformację! O kolejnych ustaleniach będę informował na bieżąco” – napisał w serwisie X wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Później, na antenie Polsat News, dodał że „wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z cyberatakiem, który został skierowany ze strony rosyjskiej”.

Do zdarzania odniosło się też kierownictwo PAP.  „Polska Agencja Prasowa doświadczyła dziś (piątek, 31 maja 2024 r.) cyberataku, w efekcie którego w Codziennym Serwisie Informacyjnym PAP dwukrotnie ukazała się nieprawdziwa depesza o rzekomej mobilizacji w Polsce. PAP nie był źródłem tej informacji. Depesza nie powstała w Agencji, nie została napisana ani nadana przez pracowników PAP; została natychmiast anulowana i wycofana z serwisu” – napisali w oświadczeniu likwidator PAP Marek Błoński i redaktor naczelny Wojciech Tumidalski.

Dodali, że zidentyfikowano i zablokowano ścieżkę wykorzystaną do wprowadzenia nieprawdziwej depeszy do serwisu PAP, a wszelkie informacje techniczne niezbędne do wyjaśnienia tego groźnego incydentu, są przekazywane właściwym służbom.

opr. jka, źródła: X, pap.pl, Polsat News

KRRiT wezwała regionalne rozgłośnie Polskiego Radia do zaprzestania rozpowszechniania fake newsów

Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w komunikacie opublikowanym na stronie KRRiT, wyrazili „stanowczy sprzeciw wobec rozpowszechniania przez regionalne rozgłośnie publicznego radia zmanipulowanych informacji, wprowadzających w błąd opinię publiczną”.

Chodzi o kampanię, która kilka dni temu rozpoczęła się na antenach 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. W specjalnych komunikatach emitowanych przez te stacje kilka razy dziennie stwierdzono, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Macieja Świrskiego od początku roku nie przekazuje rozgłośniom regionalnym należnego im abonamentu.

KRRiT przypomniała, że „za trudną sytuację finansową i chaos prawny w mediach publicznych, w sytuacji trwającej przy wschodniej granicy wojny, odpowiada rząd Donalda Tuska, który zdecydował o bezprawnej, łamiącej konstytucję i ustawy decyzji likwidacji mediów publicznych.”

Rada podkreśliła, że nie blokuje środków z abonamentu.

„Pieniądze są złożone w depozytach sądowych, na kontach Ministerstwa Finansów.  Likwidatorzy rozgłośni regionalnych oraz Polskie Radio S.A. mogą je dobrowolnie podjąć na swój własny wniosek” – czytamy w komunikacie.

Zaznaczono również, że rozgłośnie regionalne nie zostały pozbawione pieniędzy na swoją działalność.

„Utrzymują się z reklam, sponsoringu, grantów i własnych wydawnictw. Środki z abonamentu są jedynie uzupełnieniem kosztów nadawania, z przeznaczeniem wyłącznie na realizację misji publicznej.

W związku z tym Członkowie KRRiT apelują, aby Likwidatorzy nie szkodzili już dłużej rozgłośniom i słuchaczom lecz samodzielnie wypłacali środki finansowe z depozytów sądowych” – napisano w komunikacie.

opr. jka, źródło: KRRiT

Wydawca tygodnika „Do Rzeczy” zamierza wejść na giełdę

Orle Pióro S.A., wydawca portalu DoRzeczy.pl, tygodnika „Do Rzeczy – Pawła Lisickiego” oraz magazynu „Historia Do Rzeczy”, planuje debiut na NewConnect. Spółka jest częścią notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych grupy medialnej PMPG Polskie Media S.A.

Oferta publiczna akcji spółki Orle Pióro ma zostać przeprowadzona jeszcze w tym roku.

„Zamierzamy pozyskać dodatkowe środki na kontynuację rozwoju działalności wydawniczej, w szczególności na utrzymanie dynamicznego tempa wzrostu portalu internetowego DoRzeczy.pl, a także na tworzenie programów telewizji internetowej. Chcemy przeprowadzić ofertę publiczną akcji w II półroczu br. a na giełdzie zadebiutować w 2025 roku – mówi Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Do Rzeczy” i wiceprezes zarządu Orlego Pióra, cytowany w komunikacie prasowym.

Grupa PMPG Polskie Media posiada 81 proc. udziału w kapitale zakładowym i udziału w głosach w spółce Orle Pióro. Pozostałe udziały należą do dziennikarzy. Decyzja o wprowadzeniu spółki Orle Pióro na NewConnect, boczny rynek warszawskiej giełdy, jest związana z zakończonym 6 marca br. przeglądem opcji strategicznych oraz przygotowaniem do wdrażania nowej strategii rozwoju, która ma zostać przedstawiona do końca II kwartału br.

opr. jka, źródło: PMPG Polskie Media

 

Fot. Pixabay

Najczęściej cytowane media w kwietniu 2024 roku

TVN24, „Rzeczpospolita” i Onet.pl  znalazły się na czele rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w kwietniu przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM).

Na informacje podawane przez TVN24 inne media powoływały się w kwietniu 4499 razy. „Rzeczpospolita” cytowana była 3671 razy, a portal Onet.pl 3509 razy.

Wśród tytułów prasowych „Rzeczpospolita” wyprzedziła „Gazetę Wyborczą” (3359 odniesień) oraz „Fakt” (2656 wzmianek).

W kategorii stacji telewizyjnych za TVN24 znalazły się Polsat News (1825 cytowań) oraz Polsat (1656 wzmianek).

Najczęściej cytowaną rozgłośnią radiową było RMF FM (2423 odniesień), które wyprzedziło (Radio ZET (2147 wzmianek) i Program 1 Polskiego Radia (980 cytowań).

Wśród mediów internetowych za Onetem znalazły się Wirtualna Polska (3248 wzmianek) i Interia.pl (2213 odniesień).

opr. jka, źródło: Instytut Monitorowania Mediów (IMM)

 

 

Fot. TV Republika

Kontynuacja serialu dokumentalnego „Reset” w Telewizji Republika

W Telewizji Republika będzie można obejrzeć nowy serial dokumentalny Michała Rachonia i Sławomira Cenckiewicza pt. „Zgoda”. Ma to być kontynuacja pokazywanej w TVP serii „Reset”. Emisję zaplanowano jeszcze przed świętem Bożego Ciała.  

Jak informuje TV Republika na w swojej stronie internetowej, nowy serial będzie poświęcony ociepleniu relacji rządu Platformy Obywatelskiej, zwłaszcza Donalda Tuska i Polskiego Stronnictwa Ludowego z Rosją Władimira Putina. Rachoń i Cenckiewicz przypomną wypowiedzi i działania m.in. premiera Donalda Tuska czy Radosława Sikorskiego.

„Zgoda” ma być emitowana o godzinie 20, czyli w czasie największej oglądalności. Po emisji 40 minutowego odcinka dokumentu w studiu TV Republika odbędzie się dyskusja.

Nowy serial to kontynuacja dokumentu „Reset”, który Michał Rachoń i Sławomir Cenckiewicz przygotowywali dla Telewizji Polskiej. Po przejęciu mediów publicznych przez nowe władze wszystkie odcinku filmu zostały usunięte z platformy VOD TVP.

opr. jka, źródło: tvrepublika.pl