Podcasty stają się coraz popularniejsze. W Polsce słucha ich prawie 9 mln osób

Fot. Pixabay

Już prawie co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów. Odbiorcy doceniają ich wartościowe i eksperckie treści, jednocześnie deklarując wysoką akceptację przekazów reklamowych z nimi związanych – wynika z badania polskich słuchaczy podcastów zespołu Tandem Media z Grupy Radiowej Agory. 

Tandem Media przedstawił wyniki trzeciej już edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” zrealizowanego przez Publicis Groupe. Opublikowane dane pokazują, że  zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 r.  ponownie wzrósł i wynosił aż 31,3 proc. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 milionów osób.

Słuchacze włączają podcasty coraz częściej – ich zasięg tygodniowy zwiększył się o ponad 4pp w porównaniu z 2020 r. do 21,3 proc. Sprzyja temu rosnąca liczba audycji internetowych na żądanie dostępnych w Polsce, gdzie od 2019 r. pojawiło się ponad 7000 tytułów podcastowych w otwartej dystrybucji.

Badania Tandem Media pokazują, że podcasty docierają do bardzo konkretnej i atrakcyjnej grupy odbiorców. Najwięcej słuchaczy tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe.

O popularności podcastów decydują ich zalety wymieniane przez badanych. Wskazywali oni, że audycje internetowe są dla nich coraz bardziej interesujące, bo świetnie się z nich korzysta przy wykonywaniu innych czynności. Jednocześnie dostęp do nich jest wygodny i pozwala na pogłębianie wiedzy, naukę nowości oraz dotarcie do opinii ekspertów, a także na rozwijanie swojego hobby. Podcasty są też cenione za same treści i to, że jako medium zapewniają ulgę dla oczu zmęczonych śledzeniem innych źródeł informacji czy rozrywki.  Raport Tandem Media potwierdził również, że treści zawarte w podcastach cieszą się dużym zaufaniem odbiorców. Są one uznawane za wartościowe i eksperckie.

Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media, cytowany w komunikacie prasowym, zwraca uwagę, iż zalety podcastów powodują coraz większe zainteresowanie reklamodawców tym mediów. Podkreśla też, że „treści reklamowe osadzone w seriach podcastowych lub odcinkach podcastów cieszą się bardzo wysoką akceptacją wśród użytkowników”.

opr. jka, źródło: Agora