Rząd w najbliższym czasie ma zająć się projektem ustawy, w myśl której właściciele mediów zapłacą składkę solidarnościową na walkę ze skutkami pandemii – ustalił portal wPolityce.pl.
Ustawa ma zapewnić dodatkowe dochody Narodowemu Funduszowi Zdrowia oraz zapewnić finansowanie Funduszowi Wsparcia Kultury i Twórczości w Obszarze Mediów. Jak podaje serwis wPolityce.pl, środki na ten cel mają pochodzić ze składki solidarnościowej, która obejmą wszystkich nadawców i wydawców, w tym także wielkie koncerny technologiczne. Podstawą do jej wyliczenia mają być przychód z reklamy.
Proponowane w projekcie ustawy rozwiązania obejmą tradycyjne media elektroniczne, włącznie z mediami publicznymi, kina, operatorów reklamy zewnętrznej oraz wydawców prasy. Składkę solidarnościową zapłacą także firmy świadczące usługi reklamy internetowej na terytorium Polski, w tym cyfrowi giganci (Google, Facebook, Allegro) oraz największe portale horyzontalne.
Z obowiązku płacenia składki zwolnione zostaną najmniejsze najmniejsze media tradycyjne. Natomiast wydawcy prasowi będą płacili niską stawkę do pewnego poziomu przychodów.
Pozyskane dochody mają być przeznaczane przede wszystkim na NFZ oraz na fundusz wsparcia kultury. Będzie można je wydawać również na promowanie polskiego dorobku kulturalnego oraz sportu, wspieranie rozwoju radiofonii i kinematografii oraz podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat zagrożeń w mediach, w szczególności cyfrowych.
opr. jka, źródło: wPolityce.pl, fot. pixabay