„Rzeczpospolita” rusza z akcją „Odporni na dezinformację”

 Dziennik „Rzeczpospolita” rozpoczyna akcję „Odporni na dezinformację”, która ma na celu zwiększyć społeczną odporność na fake newsy.

 

„Fake news jest parainformacją. Ontologicznie nie różni się od newsa, to ta sama konstrukcja. Dla laików jest trudny do odróżnienia od newsa. Istotna jest intencja wprowadzenia nieprawdy. Jako społeczeństwo mamy ograniczone możliwości weryfikacji takiej informacji. Mamy natomiast możliwość sprawdzenia, czy źródło jest wiarygodne, i tak ocenić wartość informacji. W ciągu ostatnich lat z „Rzeczpospolitej” fake newsy do opinii publicznej raczej nie trafiły. To świadczy o naszych procedurach, które są ściśle przestrzegane, oraz o profesjonalnym podejściu naszych dziennikarzy do weryfikacji newsów” – tłumaczy Bogusław Chrabota, redaktor naczelny dziennika.

 

Kampanię rozpoczął spot, w którym naczelny „Rzeczpospolitej” pokazuje jak z pierwszej strony dziennika zrobić… maseczkę ochronną. „Taka maska nie ochroni przed COVID-19, ale może ochronić przed inną epidemią, epidemią dezinformacji” – mówi Chrabota.

 

Na potrzeby kampanii powstały trzy hasła reklamowe odwołujące się do najbardziej powszechnych źródeł i przyczyn powstawania fake news’ów: Komentarze z forum czy komentarze ekspertów?, Znajomość fejków czy znajomość faktów?, Opinie szerowane czy opinie szanowane? oraz hashtag #OdporniNaDezinformacje.

 

Drugim etapem kampanii będzie „dekalog walki z dezinformacją” – seria komunikatów mających na celu edukację jak walczyć z epidemią fake news’ów.

 

opr. jka, źródło: Gremi Media