Prezes Polskiego Radia o spadku słuchalności Trójki

W Polsce nie prowadzi się pomiarów realnej słuchalności w oparciu np. o telemetrię i to jest problem – powiedziała Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia w wywiadzie dla PAP odnosząc się do ostatnich informacji o dużym spadku słuchalności Trójki.

 

Szefowa publicznej rozgłośnie przypomniała, że badanie Radio Track robione na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR) to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej „słuchalności” stacji radiowych. Podkreśliła, że KBR to porozumienie nadawców komercyjnych, Polskie Radio nie jest jego członkiem i nie ma realnego wpływu na metodologię, a ta od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych”. Zdaniem Agnieszki Kamińskiej, badania znacznie przeszacowują duże miasta, a nie „doświetlają” reszty Polski.

 

– Nie obejmują też osób w wieku powyżej 75 lat. Oznacza to, że osoby z mniejszych miejscowości oraz osoby starsze są pomijane. Ich głos się nie liczy, bo mają mniejszą siłę nabywczą? W związku z tym to badanie nie uwzględnia charakteru i obowiązków nadawców publicznych. Dlatego potrzebny jest realny pomiar rzeczywistej słuchalności, prowadzony przez niezależną instytucję – powiedziała prezes Polskiego Radia.

 

Odpowiadając na pytanie o sytuację w Trójce, stwierdziła, że „problem narastało do dawna”.

 

Przez ponad 20 lat przy praktycznie nieustannie spadającej słuchalności, tylko jedna dyrekcja Programu 3 podjęła próbę odważnych zmian na lepsze w warstwie programowej i w strukturze anteny. Było to za prezesury Krzysztofa Czabańskiego w latach 2006-2008, kiedy dyrektorem Trójki został red. Krzysztof Skowroński. Ale potem nastąpił powrót do stanu poprzedniego, do lat 80. i 90. A świat się zmienił, zmieniają się media, zmieniają się odbiorcy i ich sposób „konsumowania” mediów – powiedziała Agnieszka Kamińska. Dodała, że dlatego potrzebne były „odważne zmiany”. Jej zdaniem, wprowadza je obecny dyrektor Michał Narkiewicz-Jodko wraz z zespołem.

 

– W ramówce są nowe audycje, sporo nowych i ciekawych osobowości wśród prowadzących, a przede wszystkim od nowa sformatowany profil muzyczny – podkreśliła prezes Polskiego Radia.

 

opr. jka, źródło: PAP/Polskie Radio