Program Google dla wydawców w Polsce na razie bez największych firm

Fot. Pixabay

Google wprowadził w Polsce nowy produkt i program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych – Showcase w Wiadomościach Google. Do tej pory przystąpiło do niego prawie 50 redakcji, nie ma wśród nich jednak największych graczy na polskim rynku medialnym.  

Od lat wydawcy na całym świece toczą spór z gigantami technologicznymi w kwestii opłat za autorskie teksty zamieszane na internetowych platformach. Obie strony, a także organy stanowiące prawo, szukają sposobów na rozwiązanie tej kwestii. Za krok w tym kierunku może uznać również nowy program zaproponowany w Polsce przez Google.

Technologiczny gigant tłumaczy, że, dzięki Showcase w Wiadomościach Google, czytelnicy będą mogli zobaczyć jakie artykuły z informacjami wydawcy uznali za najważniejsze, a także za pośrednictwem paneli przygotowywanych bezpośrednio przez redakcje, zdobyć dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach. Wydawcy mają dostęp do różnorodnych formatów paneli w Showcase, które mogą np. wskazywać powiązane artykuły i prezentować wydarzenia na osi czasu. Panele – obecnie dostępne w usługach Wiadomości Google i Discover – dają wydawcom informacyjnym więcej kontroli nad tym, jak prezentowane są wiadomości pochodzące z ich redakcji i przekierowują do pełnych wersji artykułów na stronach danego medium. Jak podkreśla Google, oprócz przychodów, jakie wydawcy uzyskają dzięki powiększeniu grona swoich odbiorców, media uczestniczące w programie otrzymują również miesięczne opłaty licencyjne.

W środę koncern pochwalił się, że zawarł już porozumienie z 27 wydawcami informacyjnymi, reprezentującymi 47 różnorodnych redakcji. Są wśród nich media ogólnokrajowe, regionalne, specjalistyczne i lokalne, m.in. Wprost, naTemat, 300Gospodarka, DoRzeczy, Defence24, niezalena.pl, wPolityce.pl, Lublin24, TuŁódź. Google poinformowało, że prowadzi rozmowy również z innymi wydawcami. Na razie do programu nie przystąpiły duże firmy medialne, takie jak np. Agora, Ringier Axel Springer Polska, Interia, Polska Press, Wirtualna Polska, Infor (wydawca „Dziennika Gazety Prawnej”) czy Gremi Media (m.in. „Rzeczpospolita”).

Izba Wydawców Prasy, w reakcji na wprowadzenie nowego produktu Google, przypomniała, że pod jej egidą „trwają prace grup roboczych, przygotowujących wdrożenie nowego prawa pokrewnego, przysługującego wydawcom zgodnie z art. 15 Dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym”. Uczestnicy tych działań, a wśród nich są wydawcy, którzy nie przystąpiły do programu Google, „podtrzymują zamiar współdziałania w celu wypracowania efektywnego systemu egzekwowania i przekazywania wydawcom rekompensat z tytułu nowego prawa pokrewnego, należnych im od wszystkich podmiotów wykorzystujących treści prasowe”.

IWP w swoim komunikacie wyraziła nadzieję, że „polski ustawodawca nie będzie zwlekał z implementacją Dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.”. Opieszałość w tej kwestii  „służy jedynie światowym gigantom technologicznym, kosztem polskich dziennikarzy, twórców i wydawców” – stwierdziła Izba Wydawców Prasy.

opr.jka, źródła: Google, Izba Wydawców Prasy