Home / Z życia mediów  / UOKiK chce walczyć z kryptoreklamami w social mediach

UOKiK chce walczyć z kryptoreklamami w social mediach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy na profilach influencerów w mediach społecznościowych właściwie oznaczane są treści reklamowe.  

 

Jak tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, cytowany w komunikacie prasowym, gwałtownie rosnący rynek usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanie przez nich kryptoreklamy spowodował, że koniecznie stało się przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi.

 

– Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały – zauważa prezes UOKiK.

 

Urząd przypomina, że odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.

 

Podczas postępowania wyjaśniającego  UOKiK weźmiemy pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów i sprawdzi, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem. Urząd chce też ustalić, z czego wynikają zaniedbania influencerów, np. czy nie jest to wymagane przez sponsorów.

 

opr. jka, źródło: UOKiK

Podziel się!

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close