Home / CMWP SDP  / Media publiczne w Holandii. Wizyta studyjna dziennikarzy z Polski z udziałem CMWP SDP

Media publiczne w Holandii. Wizyta studyjna dziennikarzy z Polski z udziałem CMWP SDP

System prasowy Holandii,  finansowanie mediów, ramy prawne,  status dziennikarza oraz funkcjonowanie w praktyce rynku mediów  – to najważniejsze tematy  wizyty studyjnej  do Amsterdamu dla dziennikarzy z Polski. Odbyła się ona w dniach 9-11 grudnia, uczestniczyło w niej 10 osób – Aleksandra Rybińska, Jolanta Hajdasz, Dominika Cosić oraz Wojciech Surmacz, Wiktor Świetlik, Mariusz Pilis, Paweł Badzio, Robert Bogdański,  Grzegorz Górny i Dorota Zielińska, która odpowiadała za organizację i program wyjazdu.

 

Dziennikarze mieli okazję zwiedzić Hilversum Media Park  – kilkunastohektarowy obszar wydzielony w mieście Hilversum niedaleko Amsterdamu, gdzie swoją siedzibę mają największe media  publiczne  w Holandii. Stowarzyszenia nadawców (np. Vpro, Max, Vara) którzy nadają w publicznych kanałach telewizyjnych (np. Nederland 1),  a także w publicznych stacjach radiowych, znajdują się na terenie Media Park.  Są tu także siedziby nadawców niepublicznych, takich jak RTL , w Media Parku zlokalizowane są także firmy producenckie np. Endemol, czy  NEP Holandia oraz muzeum mediów  – Holenderski Instytut  Dźwięku i Wizji.

 

Podstawą holenderskiego systemu medialnego jest tzw. filaryzacja . Najprościej można ją scharakteryzować na przykładzie telewizji publicznej stojącej na wielu “filarach”. Czas emisji programów jest zależny i przydzielany według ilości członków jakie dane stowarzyszenie radia i telewizji posiada. Filaryzacja życia publicznego ma być sposobem na pogodzenie bardzo zróżnicowanego społeczeństwa wielu kościołów i różnych przekonań politycznych.  Protestanci, katolicy i ateiści mają  własne media, a one mają otrzymywać tyle czasu antenowego (i funduszy),  ilu zapisanych i na nią płacących opłaty dana stacja telewizyjna liczy. Szczególne zaciekawienie uczestników wyjazdu wzbudzało  finansowanie (czy dofinansowanie) mediów holenderskich z budżetu państwa za pośrednictwem fundacji i funduszy dedykowanych mediom . Wrażenie na wszystkich zrobiła także informacja o tym iż zwalniany z pracy dziennikarz ma możliwość pobierania nawet 70% swojego ostatniego wynagrodzenia przez 24 miesiące od zwolnienia z pracy .
Wyjazd był zorganizowany przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich i Ambasadę Holandii w Polsce .

Podziel się!

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close