Home / Z życia mediów  / Polacy nie ufają mediom, tylko swoim znajomym

Polacy nie ufają mediom, tylko swoim znajomym

Aż 65 proc. Polaków nie ufa informacjom w prasie,  67 proc. nie wierzy wiadomościom podawanym w telewizji i radiu, a 62 proc. przekazywanym przez serwisy internetowe.

 

Polacy znaleźli się na końcu w rankingu narodów ufających mediom, w najnowszym badaniu IPSOS Global Advisor sprawdzającym zaufanie do środków masowego przekazu w 27 krajach „Trust in Media”, którego wyniki przytacza portal Demaskator24.pl.

 

65 proc. z nas nie ufa gazetom (12 proc. w ogóle, 53 proc. raczej nie). Gorzej wypadła tylko Serbia (88 proc.) oraz Węgry (76 proc.). Do radia i telewizji nie ma zaufania aż 67 proc. Polaków, za nami znalazła się jedynie Serbia (81 proc. ).

 

Największym zaufaniem media tradycyjne cieszą się w Indiach (zaledwie 22 proc. Hindusów nie ufa gazetom i 29 proc. radiu i telewizji) oraz w Arabii Saudyjskiej (36 proc. nie ufa gazetom i 32 proc. radiu i telewizji), a wśród krajów europejskich w Niemczech (29 proc. nie ufa gazetom oraz 28 proc. radiu i telewizji).

 

62 proc. Polaków nie ma zaufania do wiadomości podawanych w internecie. Taki wynik dał nam czwarte miejsce od końca. Najmniej sceptyczni do tego źródła informacji są Hindusi, Chińczycy, mieszkańcy RPA i Niemcy.

 

Najbardziej zaufanym źródłem informacji dla Polaków są bliscy. Ponad połowa (56 proc.) badanych odpowiedziała, że wierzy w informacje przekazywane przez ludzi, których zna, a 17 proc. zdecydowanie im ufa. Swoim bliskim najbardziej ufają Rosjanie (89 proc. pozytywnych odpowiedzi).

 

Z badania wynika, że mieszkańcy Europy Wschodniej źle oceniają intencje mediów. Zaledwie 1/3 Polaków uważa, że gazety publikując wiadomości mają dobre intencje. Mniej pozytywnych odpowiedzi było tylko w Serbii (18 proc.) i na Węgrzech (24 proc.). Polacy źle ocenili też media publiczne. Tylko  1/3 badanych uznała, że telewizja i radio publiczne dostarczają niezbędne informacje, tyle samo zaś ankietowanych było przeciwnego zdania. Swoich publicznych nadawców gorzej ocenili tylko Serbowie, Turcy i Węgrzy.

 

Badanie „Trust in Media” (IPSOS Global Advisor) przeprowadzono między 25 stycznia a 8 lutego 2019 w 27 krajach metodą ankiet przez internet . Przebadano 19 541 osób w wieku 16-74 lata.

 

jka, źródło: Demaskator24.pl

 

Podziel się!

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close