Polacy nie ufają mediom, tylko swoim znajomym

Aż 65 proc. Polaków nie ufa informacjom w prasie,  67 proc. nie wierzy wiadomościom podawanym w telewizji i radiu, a 62 proc. przekazywanym przez serwisy internetowe.

 

Polacy znaleźli się na końcu w rankingu narodów ufających mediom, w najnowszym badaniu IPSOS Global Advisor sprawdzającym zaufanie do środków masowego przekazu w 27 krajach „Trust in Media”, którego wyniki przytacza portal Demaskator24.pl.

 

65 proc. z nas nie ufa gazetom (12 proc. w ogóle, 53 proc. raczej nie). Gorzej wypadła tylko Serbia (88 proc.) oraz Węgry (76 proc.). Do radia i telewizji nie ma zaufania aż 67 proc. Polaków, za nami znalazła się jedynie Serbia (81 proc. ).

 

Największym zaufaniem media tradycyjne cieszą się w Indiach (zaledwie 22 proc. Hindusów nie ufa gazetom i 29 proc. radiu i telewizji) oraz w Arabii Saudyjskiej (36 proc. nie ufa gazetom i 32 proc. radiu i telewizji), a wśród krajów europejskich w Niemczech (29 proc. nie ufa gazetom oraz 28 proc. radiu i telewizji).

 

62 proc. Polaków nie ma zaufania do wiadomości podawanych w internecie. Taki wynik dał nam czwarte miejsce od końca. Najmniej sceptyczni do tego źródła informacji są Hindusi, Chińczycy, mieszkańcy RPA i Niemcy.

 

Najbardziej zaufanym źródłem informacji dla Polaków są bliscy. Ponad połowa (56 proc.) badanych odpowiedziała, że wierzy w informacje przekazywane przez ludzi, których zna, a 17 proc. zdecydowanie im ufa. Swoim bliskim najbardziej ufają Rosjanie (89 proc. pozytywnych odpowiedzi).

 

Z badania wynika, że mieszkańcy Europy Wschodniej źle oceniają intencje mediów. Zaledwie 1/3 Polaków uważa, że gazety publikując wiadomości mają dobre intencje. Mniej pozytywnych odpowiedzi było tylko w Serbii (18 proc.) i na Węgrzech (24 proc.). Polacy źle ocenili też media publiczne. Tylko  1/3 badanych uznała, że telewizja i radio publiczne dostarczają niezbędne informacje, tyle samo zaś ankietowanych było przeciwnego zdania. Swoich publicznych nadawców gorzej ocenili tylko Serbowie, Turcy i Węgrzy.

 

Badanie „Trust in Media” (IPSOS Global Advisor) przeprowadzono między 25 stycznia a 8 lutego 2019 w 27 krajach metodą ankiet przez internet . Przebadano 19 541 osób w wieku 16-74 lata.

 

jka, źródło: Demaskator24.pl