Wręczono Nagrody im. Krzysztofa Zaleskiego dla twórców słuchowisk radiowych i spektakli telewizyjnych

Magdalena Miecznicka, Łukasz Lewandowski oraz Zbigniew Lesień otrzymali Nagrody im. Krzysztofa Zaleskiego. To wyróżnienia, które od 2009 roku przyznawane są twórcom słuchowisk i spektakli radiowych oraz telewizyjnych.

 

Magdalena Miecznicka została wyróżniona za scenariusz, a Łukasz Lewandowski za reżyserię słuchowiska Teatru Polskiego Radia „Spalenie Joanny”. Sztuka opowiada o problemie tak zwanej „dzikiej reprywatyzacji” w Warszawie.

 

Zbigniew Lesień nagrodzony został zaś za reżyserię spektaklu Teatru Telewizji „Cud biednych ludzi” Mariana Hemara.

 

opr. jka, źródło: Polskie Radio

 

Łukasz Żygadło nowym dyrektorem TVP3 Opole

Łukasz Żygadło od 3 stycznia zostanie dyrektorem i redaktorem naczelnym TVP3 Opole. Zastąpi na tym stanowisku Mateusza Magdziarza.

 

O zmianach poinformowano na profilu TVP3 Opole na Facebooku. Łukasz Żygadło, absolwent politologii na Uniwersytecie Opolskim, od kilku lat pracuje jako publicysta w opolskim oddziale Telewizji Polskiej, związany jest również z portalami wPolityce.pl i DoRzeczy.pl.

 

opr. jka, źródło: Facebook/TVP3 Opole, fot. TVP Opole

Prezydent Andrzej Duda zawetował „lex TVN”

Odmawiam podpisanie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji i kieruję ją do Sejmu do ponownego rozpatrzenia – ogłosił w poniedziałek, 27 grudnia prezydent RP Andrzej Duda.

 

Prezydent w wystąpieniu, podczas którego poinformował o swojej decyzji przyznał, że mając poważnie zastrzeżenia do przepisów nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, rozważał dwa scenariusze – skierowanie jej do Trybunału Konstytucyjnego oraz zwrócenie do Sejmu do ponownego rozpatrzenia.

 

Jednym z argumentów, który skłonił Andrzeja Dudę do zawetowania nowych przepisów, była kwestia umowy międzynarodowej – o wzajemnych stosunkach gospodarczych i handlowych z USA.

 

– Rozważałem również te najważniejsze normy konstytucyjne. Po pierwsze kwestia ochrony prawa własności, po drugie kwestia ochrony zasady swobody działalności gospodarczej – podkreślił prezydent.

 

Dodał, że podejmując decyzję, brał również pod uwagę kwestie pluralizmu medialnego i wolności słowa oraz opinię znacznej części społeczeństwa, która uznawała tę sprawę za jątrzącą i otwierającą kolejny, niepotrzebny spór.

 

Prezydent podkreślił, że jest zwolennikiem ograniczenia posiadania udziałów w podmiotach medialnych przez kapitał zagraniczny.  – Właściwe w każdym demokratycznym kraju takie ograniczenia są – mówił Andrzej Duda. –  Jako prezydent podzielam opinie, że takie ograniczenia powinny zostać wprowadzone, ale powinny zostać wprowadzone na przyszłość.

 

Nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji mającą na celu uszczelnienie i uściślenie obowiązujących od 2004 r. przepisów, które mówią o tym, że właścicielem telewizji czy radia działających na podstawie polskich koncesji mogą być podmioty z udziałem zagranicznym, pozaeuropejskim nieprzekraczającym 49 proc, Sejm przyjął 17 grudnia, odrzucając wcześniejsze veto Senatu (pisaliśmy o tym TUTAJ). Nowe przepisy nazwane zostały powszechnie „lex TVN” ponieważ zdaniem krytyków uderzały one głównie w stację TVN. Przeciwko nowelizacji w wielu miastach Polski odbyły się demonstracje (pisaliśmy o tym TUTAJ).

 

Zmiany, które wprowadzała nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, popierało Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP (stanowisko TUTAJ).

 

opr. jka, źródła: Twitter/Kancelaria Prezydenta RP, polskieradio24.pl

 

Marek Czyż będzie szefem informacji Radia ZET

Marek Czyż od 3 stycznia obejmie stanowisko dyrektora informacji Radia ZET. Zastąpi Joannę Komolkę, która w połowie grudnia odeszła z rozgłośni.

 

Czyż karierę dziennikarską rozpoczynał w katowickim Radiu TOP. W latach 1996-2008 prowadził programy publicystyczne w Telewizji Polskiej. Pracował również w zagranicznej redakcji TAI oraz jako śląski reporter TVP. Od 2009 do 2011 roku był dyrektorem programowym TVS, gdzie prowadził równocześnie „Silesia Informacje”. Później pracował w TVP Info oraz w TVP3 Katowice. Z Telewizją Polską rozstał się w sierpniu 2016 roku. Zawodowo związał się z Nową TV, a następnie Superstacją, gdzie występował w roli prowadzącego programów informacyjnych i publicystycznych. W latach 2020-2021 współpracował z Halo.Radio jako felietonista. Stworzył również serwis publicystyczny CzyzTak.pl.

 

opr. jka, źródło: Eurozet

 

Specjalny serwis Polskiego Radia w rocznicę śmierci Grzegorza Ciechowskiego

22 grudnia mija 20 lat od śmierci Grzegorza Ciechowskiego, lidera grupy Republika. Z tej okazji Polskie Radio przygotowało wspomnieniowy serwis internetowy ciechowski.polskieradio.pl.

 

Co oznaczały czarno-białe barwy na plakatach i płytach Republiki? Jakim człowiekiem był Ciechowski dla kolegów z zespołu i dla swoich bliskich? Jaką rolę w jego życiu odegrała tajemnicza Ewa Omernik? Dlaczego muzyk stał się obiektem nienawiści mieszkańców Torunia? Odpowiedzi m.in. na te pytania znalazły się w serwisie specjalnym ciechowski.polskieradio.pl – przygotowanym w 20. rocznicę śmierci artysty, który zmarł nagle 22 grudnia 2001 roku.

 

Ciechowski był mocno związany z Polskim Radiem, w którym gościł wielokrotnie. Stąd też w serwisie ciechowski.polskieradio.pl można usłyszeć wiele wypowiedzi zaczerpniętych z radiowego archiwum – zarówno głównego bohatera, jak i tych, którzy znali go osobiście, np. muzyków Republiki: Zbigniewa Krzywańskiego i Leszka Biolika.

 

opr. jka, źródło: Polskie Radio

 

„Ludzie Telewizji” – nowy cykl na profilu „TVP Włącz się”

„Ludzie Telewizji” to cykl rozmów, w którym pracownicy Telewizji Polskiej powspominają i opowiedzą zabawne anegdoty, ciekawe historie i tzw. „wpadki” z planu. Można będzie go oglądać na profilu „TVP Włącz się” na Facebooku. Pierwszy odcinek zostanie opublikowany w piątek, 24 grudnia.

 

Do rozmów zaproszone zostały osoby związane z produkcją programów, seriali, koncertów, festiwali. To ludzie odpowiedzialni za scenariusz, scenografię, jakość wizji i fonii oraz wizerunek prowadzących, muzyków, aktorów. Opowiedzą o atmosferze, jaka panuje podczas realizacji produkcji, przy których pracują oraz niespodziewanych zdarzeniach i sytuacjach.

 

Rozmowy wzbogacone zostały materiałami archiwalnymi. Cykl poprowadzi Agnieszka Dziekan, znana widzom z programu „Pytanie na śniadanie”.

 

opr. jka, źródło: Telewizja Polska

 

 

Demonstracje przeciwników lex TVN

W ponad stu miastach w Polsce w niedzielę odbyły się demonstracje przeciwników przyjętej w piątek przez Sejm nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, zwanej lex TVN.

 

W Warszawie liczna manifestacja odbyła się w niedzielę wieczorem pod Pałacem Prezydenckim, przemawiali na niej m.in. przedstawiciele partii opozycyjnych. Oprócz stolicy demonstracje odbyły się także m.in. w Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Białymstoku, Toruniu, Rzeszowie i Zakopanym.

 

Wzbudzającą kontrowersję nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji Sejm przyjął w piątek, odrzucając wcześniejsze weto Senatu (pisaliśmy o tym TUTAJ). Zdaniem pomysłodawców, ma ona na celu uszczelnienie i uściślenie obowiązujących od 2004 r. przepisów, które mówią o tym, że właścicielem telewizji czy radia działających na podstawie polskich koncesji mogą być podmioty z udziałem zagranicznym, pozaeuropejskim nieprzekraczającym 49 proc. Nowelizacja krytykowana jest za to, że uderza ona głownie w TVN, którego właścicielem jest amerykański koncern Discovery. Stacja ta zainicjowała akcję zbierania podpisów pod apelem do prezydenta o zawetowanie ustawy medialnej.

 

Swoje stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji opublikowało Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP. Zdaniem Centrum „proponowane zmiany nie naruszają zasady wolności słowa, a ich celem jest jedynie ochrona rynku medialnego przed przejmowaniem kontroli nad nadawcami przez podmioty spoza EOG (w praktyce – spoza Unii Europejskiej), a więc również z państw mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa Państwa Polskiego” (cały tekst TUTAJ).

 

opr. jka, źródła: Polsatnews.pl, PAP

 

Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przyjęta przez Sejm

Posłowie odrzucili veto Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Teraz dokument czeka na podpis prezydenta Andrzeja Dudy. Przeciwko decyzji Sejmu protestuje TVN Grupa Discovery.

 

Za odrzuceniem sprzeciwu Senatu wobec nowelizacji ustawy radiofonii i telewizji  głosowało 225 posłów Prawa i Sprawiedliwości, trzech Kukiz’15 i jeden niezrzeszony – Łukasz Mejza. Przeciwko było 212 posłów: Koalicji Obywatelskiej, Lewicy, Koalicji Polskiej-PSL, Polski 2050, Porozumienia i kół poselskich. Od głosu wstrzymali się przedstawiciele Konfederacji.

 

Sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu, w piątek po godz. 13 negatywnie zaopiniowała uchwałę Senatu i zarekomendowała Sejmowi jej odrzucenie. Wcześniej wniosek o zamknięcie obrad komisji złożyła posłanka Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. Twierdziła, że posiedzenie zostało zwołane w zbyt krótkim terminie. Jej wniosek został odrzucony.

 

W trakcie obrad komisji posłowie opozycji, podnosili, że została ona zwołana wbrew regulaminowi Sejmu. Cześć z nich w trakcie głosowania opuściła salę obrad i zapowiedziała złożenie zawiadomienia do prokuratury.

 

Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji ma na celu uszczelnienie i uściślenie obowiązujących od 2004 r. przepisów, które mówią o tym, że właścicielem telewizji czy radia działających na podstawie polskich koncesji mogą być podmioty z udziałem zagranicznym, pozaeuropejskim nieprzekraczającym 49 proc. Po przyjęciu nowelizacji przez Sejm, krytykowano że uderza ona w stację TVN, której właścicielem jest amerykański koncern Discovery. 9 września odrzucił ją Senat.

 

Na piątkową decyzję Sejmu natychmiast zareagował koncern TVN Grupa Discovery, który w komunikacie nazwał przyjęcie nowelizacji zamachem na wolne media i działaniem wymierzonym  „w największego i najważniejszego polskiego sojusznika, bo to na Stanach Zjednoczonych opiera się polskie bezpieczeństwo i duża część polskiej gospodarki.”

 

Podkreślono, że „TVN Grupa Discovery i Discovery Inc. są zdeterminowane do obrony swoich inwestycji w Polsce i użyją wszystkich środków prawnych, by misja naszych mediów w Polsce była kontynuowana.” Wyrażono też nadzieję, że nowe przepisy zawetuje prezydent Andrzej Duda.

 

opr. jka, źródła: PAP, polskieradio.pl, TVN24, fot. Wikipedia

 

Portal WP.pl najczęściej cytowanym medium w listopadzie

Portal WP.pl kolejny miesiąc z rzędu zajął najwyższą pozycję w  rankingu IMM „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”.

 

Na informacje z WP.pl inne media powoływały się w listopadzie 4648 razy. Tak dobry wynik portal ten zawdzięcza głównie dzięki głośniej publikacji na temat wiceministra sportu i turystyki Łukasza Mejzy. Na drugim miejscu znalazło się radio RMF FM z wynikiem 3771 wzmianek, a na trzecim Onet.pl, który może się pochwalić liczbą 2740 odniesień.

 

Wśród tytułów prasowych zwyciężyła „Rzeczpospolita” (1551 cytowań), która wyprzedziła „Fakt” (1319 wzmianek) oraz „Gazetę Wyborczą” (1152 cytowania).

 

Najczęściej cytowaną stacją telewizyjną był TVN24 (2563 odniesień), na drugim miejscu znalazł się Polsat News (1821 wzmianek), a na trzecim TVN (1101 cytowań).

 

W kategorii stacji radiowych w pierwszej trójce, poza RMF FM, mamy jeszcze: Radio ZET (1932 cytowania) oraz Polskie Radio24 (1482 odniesienia).

 

Podium wśród najbardziej opiniotwórczych portali zamyka Interia.pl z wynikiem 1866 wzmianek.

 

opr. jka, źródło: IMM

 

Spółka KCI sprzedała część udziałów wydawcy „Rzeczpospolitej”

Holenderska spółka Pluralis za 96,78 mln zł kupiła od kontrolowanego przez Grzegorza Hajdarowicza KCI 40 proc. akcji Gremi Media, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.

 

O podpisaniu umowy sprzedaży spółka KCI poinformowała w komunikacie giełdowym. Pluralis kupił łącznie 691 299 akcji Gremi Media S.A., stanowiących 40 proc. kapitału spółki i uprawniających do 37,60 proc.  głosów na walnym zgromadzeniu. Jedna akcja została wyceniona na 140 zł. Transakcja zrealizowana będzie w dwóch etapach, w pierwszym właściciela zmieni 346 612 akcji Gremi Media, a w drugiej – 344 687.

 

„Umowa reguluje również zasady ładu korporacyjnego w Gremi Media, a także postanowienia dotyczące prawa pierwokupu, prawa pociągnięcia („drag-along right”) oraz przyłączenia („tag-along right”)” – napisano w komunikacie KCI.

 

Mająca siedzibę w Amsterdamie spółka Pluralis należy do funduszu Media Development Investment Fund (MDIF), belgijskiej firmy medialnej Mediahuis i King Baudouin Foundation. MDIF jest wspierany finansowo przez miliardera George’a Sorosa.

 

Niewiążące porozumienie o sprzedaży 40 proc. akcji Gremi Media spółki KCI i Pluralis podpisały pod koniec listopada (pisaliśmy o tym TUTAJ).

 

opr. jka, źródła: KCI, Wirtualnemedia.pl, fot. Wikipedia